Logo regionálního portálu velkobitessko.cz

Regionální zpravodajství

Velká Bíteš

Ve Velké Bíteši je naplánovaná zastávka vysokorychlostního vlaku

Dagmar Kulaviaková
pondělí 14.10.2013 | aktualizováno 27.11.2013

Ilustrační foto
Autor: Wikipedia.org

O stavbě vysokorychlostní železnice, která propojí dvě největší města České republiky, se mluví již několik let. Jak sdělil Tomáš Kučera, místostarosta Velké Bíteše přes níž je koridor železnice naplánovaný, lidé o této stavbě již dlouhodobě ví a akceptují ji. „Navíc se za dobu plánování tratě změnila filozofie státu a to k prospěchu kraje Vysočina. Původně se plánovalo, že vznikne jen vysokorychlostní železnice, která rychle spojí Prahu a Brno a to bez jakékoliv návaznosti na místa, kudy železnice povede. Tohle se ale změnilo, stát se rozhodl, že trať by měla přinést oživení do krajů, kterými prochází, takže v současné době je koridor naplánovaný tak, že vlaky budou projíždět ve trojím pásmu. Ten nejrychlejší opravdu zastaví jen v Praze a Brně, ve druhé úrovni ve větších městech, například Benešově a Jihlavě, a ve třetí úrovni i v menších místech, kde jsou plánované zastávky a to už samozřejmě přináší pozitivum pro celý kraj Vysočina,“ sdělil velkobítešský místostarosta. Podle poslední studie jsou zastávky naplánovány například ve Velkém Meziříčí nebo Velké Bíteši. Na mapě je také zakreslena odbočka Říčany. Podle místostarosty Kučery tak nová železnice podpoří zaměstnanost a rychlou dostupnost do velkých měst.

Jenže nová studie také u Velké Bíteše změnila polohu vysokorychlostní železnice. Dříve byl koridor zakreslen dál od zástavby za dálnicí D1, nyní byl ale posunut mezi město a dálnici. S tím vedení Velké Bíteše zásadně nesouhlasí. „Znamenalo by to větší hluk a omezilo by to rozvoj města vzhledem k plánovanému obchvatu. Navíc město dlouhodobě nepovolovalo výstavbu v plánovém koridoru a v nově vytyčeném koridoru již stojí několik objektů,“ vysvětlit nesouhlas velkobítešské radnice Kučera. Ten doplnil, že už začali jednat. „Zaslali jsme nesouhlas na odbor územního plánovaní na kraj Vysočina, na Ministerstvo dopravy a na Správu železniční dopravní cesty. Také jsme navázali kontakt se společností, která má železnici stavět, a domluvili jsme se na setkání. Myslím, že by ale s přemístěním neměl být problém.“

Po nových tratích by měly vlaky jezdit rychlostí i přes 300 kilometrů v hodině, cesta z Prahy do Brna by měla tak měla zabrat zhruba hodinu. Podle údajů Správy železniční dopravní cesty se prostor pro stavbu těchto superrychlých tratí otevře někdy v letech 2030 až 2050.

TOP
D-1 road service s.r.o. nabízí práci na pozici Nový MARKET D-1 Ostrovačice hledá pokladní v obci Ostrovačice

Nový MARKET D-1 Ostrovačice hledá pokladní

D-1 road service s.r.o. Ostrovačice nabízí volné pracovní místo na plný úvazek (HPP, DPP). Vyžadován výuční list. ➤ Pro naši prodejnu POTRAVIN MARKET D-1 hledáme nové posily na pozici prodavačky. Pracovní poměr je uzavírán na HPP. …

Byl článek zajímavý?

Udělte článku hvězdičky, abychom věděli, co rádi čtete. Čím více hvězdiček, tím lépe.